TBI: Van pilot naar opschaling, niet lullen maar poetsen

Laatst geupdate:
Een pilot voor circulaire hesjes in 2013 is anno 2020 fors opgeschaald: meer dan de helft van het totale assortiment bedrijfskleding is momenteel circulair. Het doel is om dit naar 100% te krijgen. Een circulaire ambitie met een Rotterdamse ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit.
Index

    Met zo’n 6000 medewerkers is TBI een van de grootste bouwconcerns van Nederland. Onder leiding van MVO-manager Wendeline Besier zet TBI serieuze circulaire stappen op het gebied van bedrijfskleding.

    Terug naar 2013, toen circulaire economie een nieuw begrip was en de pilot voor het circulair inkopen van bedrijfskleding pionieren. Wendeline: “Het traject heeft een behoorlijke aanloop gehad. Circulariteit is een vrij jong onderwerp, waardoor het in het begin best even zoeken was. Waar we vroeger vooral op prijs inkochten, kwam er nu ineens veel meer bij kijken. Dit vergde uitzoekwerk, samenwerking en een lange adem. Vanaf 2017 ging het gas er op en zijn we gaan opschalen.”

    Terug naar de tekentafel

    Van pilot tot opschaling, hoe gaat zoiets in zijn werk? In het geval van TBI betekende het terug naar de tekentafel. Wendeline: “Een belangrijke les die we hebben geleerd is ‘bezint eer ge begint’. De eerste stap naar opschaling was om de ambitie helder te (her)formuleren. Daarvoor moesten we terug naar de basis: wat bedoelen we nou precies met circulaire bedrijfskleding, en wat verwachten we van onze leveranciers?

    Nadat we dit scherp hadden, konden we met onze leveranciers om tafel met onze vraag om te zien of zij dit ook konden leveren. De een kon dit wel, de ander niet. Je bent afhankelijk van de gehele keten en hun technische expertise en innovatief vermogen, dus het is echt een gezamenlijk proces. Sommige leveranciers waren nog niet bezig met circulariteit maar zijn dankzij onze vraag wel in beweging gekomen en hebben inmiddels grote stappen gezet.”

    Retourlogistiek

    Samen met een aantal leveranciers en ketenpartner Intersafe ontwikkelde TBI een geheel nieuwe kledinglijn, dat voor vijftig procent uit gerecycled katoen en voor vijftig procent uit gerecyclede PET-flessen bestaat. Daarnaast is de kleding ontworpen voor hergebruik. Het terugnemen en opnieuw verwerken van de kleding is een cruciale fase in circulariteit.

    Wendeline: “Inmiddels is de grootste uitdaging de retourlogistiek. Hoe zorg je dat werknemers hun gebruikte kleding inleveren en hoe organiseer je het logistieke proces? Het inzamelen van kleding en de verwerking daarvan is een belangrijke schakel in het sluiten van de cirkel. We hebben met alle leveranciers afspraken gemaakt over inname van de kleding, maar er mist nog een overkoepelende partij die het gehele logistieke proces kan organiseren en coördineren.”

    Circulaire toekomstdromen

    Naast de ambitie voor 100% circulaire bedrijfskleding, heeft Wendeline ook duurzame dromen voor de lange termijn. “We staan nog maar aan het begin. In de bouwsector wordt naast bedrijfskleding nog veel meer materiaal ingekocht. Op den duur willen we ook op andere impactvolle onderwerpen circulair inkopen, denk bijvoorbeeld aan beton. Al onze inkopers worden daar nu op getraind: wat voor vragen moet je stellen, hoe werkt het, wat voor thema’s zijn belangrijk? De meeste inkopers zijn al jaren gewend om primair in te kopen op prijs, dus er is een flinke omschakeling nodig. Door in te zetten op kennisontwikkeling leren inkopers naast de milieutechnische en sociale baten ook de economische voordelen van circulair inkopen herkennen. Op lange termijn hoop ik dat duurzaamheid en circulariteit meegenomen wordt in alle inkoopbeslissingen die we maken. Dat zou mijn ultieme droom zijn.”

    Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Schrijf je vast in voor de nieuwsbrief en dan houden we je in de toekomst op de hoogte over nieuws, tips en events rondom circulair inkopen.