Beleidsmaker of duurzaamheidsmanager

Het is voor veel inkoopteams nog zoeken naar de juiste invulling van de grote en abstracte term ‘circulariteit’. Als beleidsmaker of duurzaamheidsmanager is het daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat er op strategisch niveau een duidelijke definitie komt. Wat is circulariteit en wat betekent het voor jullie organisatie?

Neem in de definitie ook een paar speerpunten op. Dat helpt inkoopteams om keuzes te maken die goed aansluiten bij de richting die de organisatie in wil slaan. Denk aan ‘een groter aandeel hergebruikte materialen inkopen’.

Om circulair in te kopen is het van belang dat je interne organisatie voorbereid is op de inrichting van een circulair inkoopproces. Welke rol speel jij als beleidsmaker/duurzaamheidsmanager hierin? Hieronder verwijzen we je door naar de stappen die voor jou van belang zijn.

Interne organisatie: dit zijn jouw stappen

Klik op een van de stappen om te ontdekken hoe je de interne organisatie verder voorbereidt op een circulair inkoopproces:

Inkoopproces: dit zijn jouw stappen

Klik op de stap om vanuit jouw rol het inkoopproces verder circulair in te richten:

💡 Tip

  • Zorg dat er een team komt dat toetst of een uitvraag wel goed aansluit bij de circulaire ambitie van de organisatie. Bijvoorbeeld in een ‘tenderboard’. In dit team moet een circulariteits-expert zitten. Het team mag een uitvraag tegenhouden als die niet goed aansluit bij de ambitie of als er niet gemotiveerd van is afgeweken. Hanteer hierbij mogelijk het ‘pas toe of leg uit’-beginsel (ook wel ‘comply or explain’). Dit is een effectieve manier om de mate van circulariteit in de uitvraag te bewaken.

Heb je een vraag?:

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je vast in voor de nieuwsbrief en dan houden we je in de toekomst op de hoogte over nieuws, tips en events rondom circulair inkopen.