Interne opdrachtgever

Als intern opdrachtgever of budgethouder ben jij degene die constateert dat er een product of dienst moet worden ingekocht. Ook bepaal je de scope van de opdracht – bij voorkeur in afstemming met het projectteam. Jij bent het die de circulaire ambitie inbrengt en de bijbehorende randvoorwaarden formuleert.

Om circulair in te kopen is het van belang dat je interne organisatie voorbereid is op de inrichting van een circulair inkoopproces. Welke rol speel jij als opdrachtgever hierin? Hieronder verwijzen we je door naar de stappen die voor jou van belang zijn.

Interne organisatie: dit zijn jouw stappen

Klik op een van de stappen om te ontdekken hoe je de interne organisatie verder voorbereidt op een circulair inkoopproces:

Inkoopproces: dit zijn jouw stappen

Klik op de stap om vanuit jouw rol het inkoopproces verder circulair in te richten:

💡 Tips

  • Denk na over welke toegevoegde waarde circulariteit voor jouw opdracht kan hebben. Haal hiervoor ook input op bij potentiële leveranciers. Bevraag ze over de voordelen van circulariteit voor jou als eindgebruiker. Dan kun je die ook beter meenemen als doelstelling in de opdrachtformulering.
  • Circulair inkopen vraagt soms een grotere investering in het begin, maar kan tegelijkertijd leiden tot lagere onderhoudskosten of een hogere restwaarde. Probeer hiervoor een integraal budget te reserveren. En laat leveranciers niet concurreren op een lage aanschafwaarde, maar op lage ‘total cost of ownership’ (tco).

Heeft u een vraag?:

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je vast in voor de nieuwsbrief en dan houden we je in de toekomst op de hoogte over nieuws, tips en events rondom circulair inkopen.

We gebruiken jouw gegevens alleen om jouw aanmelding te verwerken en contact met je op te nemen.