De Universiteit Utrecht (UU) slaagde erin om hun aanschaf van nieuw meubilair te verminderen met 80%. En toch is het geen potpourri van allerlei meubels in verschillende kleuren. Een indrukwekkend resultaat, maar hoe hebben ze dat gerealiseerd?
Nieuw meubilair aanschaffen is duur: het kostte de Universiteit Utrecht jaarlijks zo’n 1,5 miljoen euro. Bovendien is het inkopen van nieuwe meubels slecht voor het milieu. De universiteit besloot het anders te doen en sprak de ambitie uit om geen nieuw meubilair meer aan te schaffen. In plaats daarvan is het doel gesteld om 100% her-inzetbaarheid voor het huidig meubilair te bereiken met een focus op het verlengen van de levensduur van bestaand meubilair.
De plannen voor circulair meubilair begonnen klein. In 2018 startte de universiteit een pilot samen met hun verhuizer. Overtollig meubilair werd opgehaald en opgeslagen. Was er in een gebouw iets nodig? Dan werden er eerst items uit de opslag gebruikt. Dit was zo’n succes dat ze in 2020 startten met een aanbestedingstraject.
De aanbesteding bestond uit 3 percelen.
Perceel 1: hergebruik
Het uitgangspunt van de aanbesteding was hergebruik van eigen meubilair. Doordat de universiteit zelf meubels opslaat wordt nieuwe inkoop grotendeels voorkomen. Opdrachtnemers Convoi en Alvero registeren alle meubels op een interne webshop met de nodige specificaties en foto’s. Daarnaast doen zij het beheer en onderhoud van de meubels. Stoelen met een beschadiging worden opgeknapt. En onderdelen van meubels worden bewaard en hergebruikt.
Perceel 2: tweedehands
Mocht het interne aanbod niet toereikend zijn dan is tweedehands gewenst. Hiervoor zijn Workbrands, Ahren en Gispen verantwoordelijk. Zij zorgen dan dat geschikt meubilair uit de tweedehandsmarkt aangeschaft wordt.
Perceel 3: circulair
Voor het derde perceel werkt de universiteit samen met EromesMarko. Zij leveren circulair meubilair wanneer hergebruik of tweedehands geen optie is. Deze meubels hebben een lage milieubelasting en zijn herbruikbaar of demontabel.
Om ervoor te zorgen dat deze werkwijze goed geborgd is werken de inkopers van de Universiteit Utrecht met een verplicht stappenplan (overgenomen van stimular.nl):
Hopelijk is de impact groter dan de UU en gaat het voor een verandering in de markt zorgen. Het zou geweldig zijn als andere grote partijen hun inkoopvragen anders gaan uitvragen, waardoor leveranciers ook met een passend en ander aanbod moeten komen.
Deze drie factoren droegen bij aan het succes van dit project:
Overweeg je om inkoop van meubilair structureel anders te gaan aanpakken? Laat dan het verhaal van de Universiteit Utrecht een voorbeeld zijn.
Vind jouw volgende stap met ons stappenplan circulair inkopen.
Dit artikel is met toestemming geschreven op basis van een interview van Stimular.nl met Merijn Smelt, hoofd contract- en leveranciersmanagement op de UU (december 2023).
Schrijf je vast in voor de nieuwsbrief en dan houden we je in de toekomst op de hoogte over nieuws, tips en events rondom circulair inkopen.