Afronding buyer group voeding: belangrijke stap in de eiwittransitie 

Laatst geupdate:
Index
    de bedrijfskantine inzetten voor de eiwittransitie bg voeding
    Bedrijfskantines zijn belangrijk in de eiwittransitie

    Om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen moeten ook onze maaltijden duurzamer worden. Wist je dat ons voedingspatroon grotendeels nog uit dierlijke producten bestaat? Vooral onze eiwitinname is grotendeels nog dierlijk, terwijl overstappen naar een voedingspatroon met meer plantaardige eiwitten beter is voor het milieu en gezonder is voor de meeste Nederlanders (volgens de Nederlandse Gezondheidsraad*). Dit vraagt om een transitie! Maar hoe? In dit artikel nemen we je mee in de aanpak van de buyer group voeding, die hierin al flinke stappen heeft gezet.  

    De buyer group voeding biedt praktische handvatten 

    De buyer group voeding borduurt voort op de marktvisie die is opgesteld door de buyer group voeding in de zorg. Deze stimuleert de eiwittransitie door ambities te stellen voor de kantine en het bedrijfsrestaurant in zorginstellingen als verpleeg- en ziekenhuizen. Op basis van onderzoek van CE Delft hebben de deelnemers aan de buyer group voeding in de zorg het doel voor 2025 gesteld om 60% plantaardige eiwitten tegenover 40% dierlijke eiwitten op het dagelijks menu te serveren. Dit doel is specifiek gericht op bezoekers en medewerkers van de organisatie. .  

    Nu is op initiatief van MVO Nederland en PIANOo (Expertisecentrum Aanbesteden) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de buyer group voeding opgezet. Deze buyer group is voor alle sectoren buiten de zorg in het leven geroepen. Met als doel deelnemers van praktische handvatten te voorzien om de eiwittransitie in gang te zetten binnen hun eigen organisatie.  

    Grote diversiteit achtergrond deelnemers 

    Zeven uiteenlopende organisaties namen deel aan de buyer group, waaronder twee grote gemeenten, een scholengemeenschap, de politie en zorginstellingen. Al snel werd duidelijk dat lang niet iedere organisatie even ver was in de eiwittransitie. De voorlopers deelden hun ervaringen met andere deelnemers. Samen vertaalden ze de marktvisie naar hun eigen organisatie. Hierbij kwamen vragen aan bod als ‘hoe actueel is de marktvisie voor de zorg?’, ‘kan de kennis uit deze marktvisie toegepast worden in andere sectoren?’ en ‘hoe geef je de eiwittransitie vorm vanuit verschillende rollen, zoals duurzaamheidscoördinator, inkoper en contractmanager?’.  

    Eiwittransitie biedt gemeenschappelijke uitdagingen 

    Ondanks de uiteenlopende sectoren, zien we dat veel organisaties tegen vergelijkbare vraagstukken aanlopen. Vleesconsumptie zit diep geworteld in het voedingspatroon van de meeste Nederlanders en organisaties zien dit terug in hun bedrijfscultuur. Gedragsverandering in voeding is een ontzettend grote uitdaging, dat zien scholen bij hun studenten, politiebureaus bij hun agenten en gemeenten bij hun medewerkers. 

    Enkele take-aways 

    Elke deelnemer ging naar huis met concrete vervolgstappen om de eiwittransitie binnen hun eigen organisatie door te voeren. De kennisuitwisseling binnen de buyer group heeft geleid tot verschillende take-aways: 

    • De initiële weerstand om plantaardige alternatieven te consumeren, en dus afscheid te nemen van dierlijke producten, is in iedere sector aanwezig;  
    • De eiwittransitie wordt des te meer gestimuleerd als de gehele organisatie haar voedingspatroon aanpast: van directie tot bezoeker; 
    • De eiwittransitie kan op veel verschillende manieren worden gepromoot. Uiteenlopend van de looproutes in de kantine, tot het stellen van eisen in de inkoopstrategie. 

    Eiwittransitie praktijk-case: Triodosbank  

    De buyer groep voeding heeft een bezoek gebracht aan de Triodos Bank. Deelnemers werden rondgeleid en geïnformeerd over de grote stappen die de bank heeft gezet. De bank heeft zelfs de ambitie gesteld naar een verdeling van 80% plantaardige eiwitten versus 20% dierlijke eiwitten in het lunchbuffet. Ter illustratie zagen deelnemers de grote impact van de looproute in de kantine. Door simpelweg de plantaardige opties aan het begin te plaatsen en de kroketten achteraan. De chefs steken moeite in de aantrekkelijkheid en smaak van de plantaardige opties, zodat de medewerkers worden verleid te kiezen voor plantaardig. Daarnaast is er iedere vrijdag ‘restjesdag’ om voedselverspilling tegen te gaan en nieuwe gerechten te creëren. Na het bezoek gingen de deelnemers van de buyer group vol goede ideeën en geïnspireerd naar huis. 

    In de bedrijfskantine van de Triodos bank worden eigen kruiden gekweekt
    In de bedrijfskantine van de Triodos bank worden eigen kruiden gekweekt

    Het succes van de buyer group voeding: kennisuitwisseling 

    Marktvisies en richtlijnen bieden leidraden en geven handvatten aan organisaties. Desondanks ontstaan concrete plannen door de uitwisseling van ideeën tussen mensen en organisaties. Binnen de buyer group hebben deelnemers ontdekt dat er verschillende wegen zijn om de eiwittransitie te bewerkstelligen.  

    “Ik heb kunnen zien én ervaren welke toegevoegde waarde een goede uitvraag en integrale benadering heeft op een gezond cateringcontract.”  

    Rico Berveling (Gemeente Rotterdam, adviseur duurzaamheid) 

    Gedragsverandering is een uitdaging en het is goed om met anderen ervaringen daarover uit te wisselen. Ook konden deelnemers in de buyer group zich aan elkaar spiegelen. Deelnemers ontdekten dat ze ook vaker stil mogen staan bij behaalde successen, groot én klein. Na het uitwisselen van contactgegevens onderling is een nieuw sector overstijgend netwerk ontstaan dat zich op volle kracht inzet voor de eiwittransitie.  

    Meer weten over de buyer group voeding? 

    Nu zelf aan de slag?

    Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Schrijf je vast in voor de nieuwsbrief en dan houden we je in de toekomst op de hoogte over nieuws, tips en events rondom circulair inkopen.