Stap voor stap naar circulariteit: innovatie in de sierteelt sector

Laatst geupdate:
Index

    Floramedia ontwerpt en produceert communicatiemiddelen voor de sierteeltsector, waaronder plantenstekers, plantenlabels, verpakkingen en andere bedrukte communicatie. We spraken Willem van Schaik, purchase manager bij Floramedia. Hij deelt in dit interview zijn inzichten over de stappen die het bedrijf zet om hun producten en processen circulair te maken.

    Wat doet Floramedia op het gebied van circulariteit?

    ‘Al meer dan vijftien jaar zamelen we al ons productieafval apart per grondstof in. Hiermee voorkomen wij een “afvalberg”, omdat we ons plastic weer hergebruiken voor de productie van potten en trays, en door karton en papier te recyclen. Floramedia produceert jaarlijks 600 miljoen plantenstekers en plantenlabels. Deze zijn grotendeels van plastic gemaakt. Als marktleider in Europa hebben wij de ambitie om 100% circulair te worden. We onderzoeken manieren om onze producten circulairder te maken, aangezien plastic een milieu-uitdaging vormt. Daarom hebben we gekeken naar alternatieve materialen, zoals karton, maar plastic blijkt door de vochtbestendigheid in veel gevallen de beste optie te zijn. Naast kartonnen labels zetten we vol in op gerecycled plastic, waar ons eigen productieafval in verwerkt is. Voor Bioplastics zijn er (momenteel nog) een te groot aantal nadelen.’

    Hoe speelt samenwerking met leveranciers een rol in jullie circulaire ambities?

    ‘Samenwerken met leveranciers speelt een grote rol. Samen zoeken we naar circulaire en slimme oplossingen. Een concreet voorbeeld is de samenwerking met onze Franse leverancier. Deze leverancier voorziet ons van gerecycled plastic, waar ons eigen productie afval in verwerkt is. Dit bleek een logistieke uitdaging, want de grote bakken waar ons productie afval in vervoerd wordt waren niet inklapbaar. Dit zorgde voor veel CO2-uitstoot door lege vrachtwagens die terug moesten rijden en hoge transportkosten. Om deze problemen te verhelpen, hebben we samen met de leverancier inklapbare kratten geïntroduceerd. Van de 26 volle kratten naar de leverancier toe, blijven er nog maar twee gestapelde kratplaatsen over retour naar Floramedia.’

    Hoe beïnvloedt regelgeving jullie circulaire ambities?

    ‘De Engelse markt is voor ons erg belangrijk en goed voor 25% van onze totale omzet. De regelgeving in de Engelse markt verplicht dat 30% van het gebruikte plastic gerecycled moet zijn.  Dit heeft als een vliegwieleffect gewerkt op onze leveranciers én klanten. Hierdoor is er naast een hogere vraag ook veel meer gerecycled plastic beschikbaar gekomen. Regelgeving zoals deze kan circulariteit aanzienlijk stimuleren. Er komen reguleringen in verschillende landen aan, maar als je mij vraagt of daar centraal 1 totaaloverzicht van te vinden is, moet ik je het antwoord schuldig blijven. Alert de media en nieuwsbrieven volgen is mijn advies! ’

    Wat zijn de uitdagingen op weg naar 100% circulariteit?

    ‘Plastic is een mooi product, maar het moet niet in het milieu komen. Daarnaast zijn er fossiele grondstoffen nodig voor de productie van plastic, dat is niet langer wenselijk. Naast de consument en de verwerkers heeft de producent hierin ook een grote verantwoordelijkheid. Als producent ben je verantwoordelijk dat je communiceert met verdere gebruikers in de keten hoe zij met het afval om moeten gaan, wat kan helpen met het recyclen. Eén van de grootste uitdagingen voor ons is de beschikbaarheid en kwaliteit van gerecycled plastic. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt dankzij samenwerking met leveranciers en technologische innovaties, blijft het moeilijk om voldoende hoogwaardig gerecycled materiaal te verkrijgen. Dit materiaal is nodig voor onze verwerking en toepassing. Ook is de complexe logistiek rondom het verzamelen, sorteren en verwerken van afvalstromen een uitdaging. Dat vereist namelijk andere c.q. nieuwe opslag- en transportoplossingen. We blijven voortdurend investeren in nieuwe technologieën en processen, om onze ambitie om volledig circulair (met eigen afval) te worden te behalen. Tot slot wordt er vaak gedacht dat circulair inkopen duurder is, maar dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het vergt echter wel een andere manier van denken en werken. Zoek daarom binnen je eigen organisatie medestanders die dezelfde visie delen. Daarnaast is het als het beklimmen van een berg, de weg van lange adem, weerstand en uiteindelijk genieten van het uitzicht/ resultaat.’

    Zoek binnen je eigen organisatie medestanders die dezelfde visie delen.

    Willem van Schaik

    Wat is je advies voor inkopers?

    ‘Maak een uitgebreide materiaalstroomanalyse van de materialen die circulair kunnen worden en kijk daarbij, naast de uitgaven (spend-analyse), ook naar het afval (waste analyse). Dit kan je wellicht opnieuw gebruiken. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in waar de grootste afvalstromen liggen en om te onderzoeken of deze circulair kunnen worden. Hierbij is de samenwerking met bestaande én nieuwe leveranciers cruciaal, samen met het bieden van lange termijn perspectief. Onze leverancier moet investeren om ons afval te kunnen bewerken tot grondstof en wij verbinden ons aan die leverancier.’

    Hoe gaan jullie de ambitie om volledig circulair te worden realiseren?

    ‘Door samen te werken met leveranciers en voortdurend te blijven innoveren kunnen we komende jaren grote stappen maken. Onze ambitie is duidelijk: we willen van 30% in stappen naar 100% gerecycled plastic gaan, en dat moet geen 6 jaar meer duren! Uiteindelijk willen we dan een volledig eigen circulaire keten. Door de focus te houden op circulariteit en samenwerking willen we een voorbeeld stellen voor andere bedrijven in de sector en bijdragen aan minder negatieve milieu impact op aarde.’

    Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Schrijf je vast in voor de nieuwsbrief en dan houden we je in de toekomst op de hoogte over nieuws, tips en events rondom circulair inkopen.